Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Albert systeem

  • Remco

    Ik heb een Schreiber Bes-klarinet van mijn vader te koop…maar nu schijnt het een minder gangbaar systeem te zijn. Zijn er nog klarinetisten die op het zgn. Albert-systeem uit de voeten kunnen?

  • Frank

    Hoi Remco,

    Tegenwoordig spelen de meeste klarinettisten in Nederland op Böhm-systeem, maar dat wil niet zeggen dat Albert-systeem slechter is ofzo. Je kunt op ieder systeem hetzelfde als een ander systeem, als je maar genoeg oefent. Er zijn zeker mensen die prima op Albert uit de voeten kunnen. Hier onder staat een stukje dat aantoont dat de verhouding Böhm-Albert niet altijd zo was als tegenwoordig.

    Groeten,

    Frank.

    Uit de oude doos…………………….

    Nu volgt een gedeelte over Böhm-klarinetten uit “De Clarinet” van E. Elsenaar 3e druk uit 1927!!!!!

    Er is sinds 1927 blijkbaar veel veranderd, vandaar dat dit serieus bedoelde stukje me nu vrij komisch in de oren klinkt.

    ——————————————————————————–

    …………….Zooals wij gezien hebben, heeft dus bijna ieder virtuoos er een soort eigen systeem clarinet op na gehouden, of heeft in ieder geval aan zijn instrument veranderingen of verbeteringen naar zijn eigen inzicht aangebracht.

    Eén der voornaamste van deze is H. E. Klosé, te Parijs, die omstreeks 1850, in samenwerking met de meergenoemde firma Buffet, een geheelen omkeer in den clarinettenbouw bracht. De Böhm-fluiten waren toen, hoewel natuurlijk belangrijk minder volmaakt dan nu, reeds bekend. Deze namen de twee bovengenoemden tot voorbeeld en zoo ontstond de Böhm-clarinette. Klosé schreef voor dit instrument een speciale methode, ook nu nog in den handel en uitgegeven bij de firma Leduc te Parijs. Direct moet ik erkennen, dat die Böhm-clarinet vele voordeelen heeft. Technisch is het instrument veel gemakkelijker en de voordeelen die het heeft bij de uitvoering van lastige passages zijn werkelijk groot. Bovendien gaan de meeste Böhm-clarinetten tot laag es, wat, vooral als men een A-clarinet-partij op een Bes-clarinet wil blazen, zeer gemakkelijk is.

    Trots dit alles echter is de Böhm-clarinet nooit populair geworden en wordt in ons land, voor zoover mij bekend, ook slechts zeer sporadisch gebruikt. Dit moet wel worden toegeschreven aan de vele nadeelen die een Böhm-clarinet heeft en die tegen de voordeelen niet opwegen. Zoo heeft de Böhm-clarinet vanzelfsprekend een zeer ingewikkeld en fijn mechanisme, waarin heel gemakkelijk storingen optreden, die moeilijk weer te herstellen zijn. Verder is het leeren bespelen ervan veel lastiger dan van een gewone clarinet. Het eischt o.a. een kolossale oefening om de vele gekoppelde kleppen voor den pink der rechterhand en de vier over elkander liggende kleppen voor den wijsvinger der rechterhand nauwkeurig te grijpen. Over de Böhm-clarinet behoef ik dus verder niet te spreken.

  • Karda

    Mijn klarinetleraar zweerde zelfs bij het Albert systeem en waarschijnlijk nog. Zou veel beter zijn. Mijn Turkse klarinet is Albert systeem. Dat vind ik wel wat lastig omdat ik het Bohm gewend ben, maar als je de verschillende grepen door hebt is het vergelijkbaar.

    Zeg het er maar bij als er een koper komt. Er is vast wel een liefhebber voor.

  • Arnold Wildschut

    In de New Orleans stijl jazz staat het Albert syteem in hoger aanzien dan het Bohmsysteem, evenals in de Oost-Europese volksmuziek.

    Ik speelde jarenlang Bohm en ben nu aan het overgaan op Albert vanwege de klank.

    Na 15 jaar Bohm kan ik nu na 2 weken op een Albert-klarinet al prima uit de voeten. Ik zoek nog een aantrekkelijk geprijsde goede Albert klarinet. In Duitsland zijn die genoeg te koop, maar 't is wel ver weg om uit te proberen. Ik zou niemand adviseren om een instrument te kopen zonder het instrument uit te proberen.

    Je kunt me mailen welk type het is en wat je er voor vraagt.

  • arend

    Arnold

    Ik speel al zo,n 60 jaar Albert systeem en momenteel heb ik een schreiber D41 en ik wil eigenlijk een voloehler syst. kopen b,v.een D56 of D61.

    Het is geen goedkoop instr. Is nu 2,5 jaar jong en kost nu niew ong €1650.00

    Misschien zoek je wel een veel goedkopere.

    Als je wel belangstelling hebt mail me dan maar.

    Arend

  • marianne timmermans

    Beste,

    weet jij waar je nog rieten kan kopen voor een klarinet met albert systeem?

    En mijn vader heeft er ook nog een, denk ik te koop. Heb je nog interesse?

    groet marianne Timmermans

    m.timmermans@xmsnet.nl

  • harpje

    Van Doorn Blackmaster en White Master rieten. Dat is duitse baan. Ik vind dat geen lekkere rieten. Ik zelf speel al 40 jaar vol oehler (uitgebeide Albert) met Wurlitzer mondstuk Duitse baan en sinds 1 jaar met franse rieten Fransois Louis. Verrukkkelijk!

    groetjes Harpje

  • Thuispost@home.nl

    Ik kan er mee uit de voeten wat moet die kosten