Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zelf rietjes maken

  • Frank

    Hoi iedereen,

    het meest irritante onderdeel van de klarinet is ongetwijfeld het rietje. Je koopt ze met de -tig tegelijk en dan is 't weer uitproberen of er iets tussen zit. Een andere oplossing is om je rietjes zelf te maken.

    Zijn er hier mensen die zelf rietjes maken en wat zijn jullie ervaringen daarmee???

    En wat zijn jullie tips i.v.m. bijwerken van rietjes???

    Ik ben benieuwd.

    Groeten,

    Frank.

  • Beheerder Klarinet Pagina

    Hoi,

    Ik maak ze niet zelf. Maar ik ben idd wel benieuwd naar mensen met ervaringen daarover. Wij krijgen van onze vereniging 5 rietjes in een jaar en de rest moet je zelf verzorgen. Is dit ook in meer verenigingen of hoe wordt het bij jullie geregeld??

    Gr.

    Tom

  • Janneke

    Hoi Frank

    Ik ben het helemaal met je eens. Rietjes kunnen je behoorlik irriteren. Met droog weer heb ik constant last van rieten-crisis.

    Eerder speelde ik op Vandoren rieten. Tegenwoordig speel ik op Alexander Classique. Het percentage van goede rieten is bij dit merk hoger dan bij Vandoren. Ze zijn wel wat duurder dan Vandoren. Je kunt ze kopen bij Wiggers in Borne.

    De meesten mensen die op deze rietjes spelen hebben sterkte 3,5 of 4 nodig.

    Misschien kun je deze eens proberen.

    Helaas heb ik geen ervaring met rietjes maken. Het zou wel heel makkelijk zijn als je zelf rietjes kunt bijwerken tot een perfect riet. Mijn leraar werkt mijn rietjes vaak bij. Dat duurt maar een paar minuten per riet. Hij gebruikt hiervoor schuurpapier en een mesje en een raam waar hij het rietje tegenaan drukt. Zo kun je namelijk goed zien of het riet regelmatig is.

    Groeten

    Janneke

  • Frank

    Hoi Janneke,

    grappig dat verhaal over een mes, schuurpapier en een raam. Heet jouw leraar toevallig Reinier Hogerheijde??? Toen ik in Arnhem studeerde bij hem deed 'ie dat namelijk op dezelfde manier. Op het raam kon je precies zien waar hij altijd rietjes bijwerkte, zelfs als je buiten stond. Toen ik een tijdje geleden in de Weverstraat liep (waar in het verleden het conservatorium zat) heb ik gekeken of ik die schuursporen nog kon zien, maar daavoor stond de zon niet gunstig genoeg.

    Reinier is wel heel goed in bijwerken van rietjes. Hij maakte van helemaal niks in no-time een lekker riet.

    Sinds 1988 maak ik m'n rietjes zelf. Ook een overblijfsel uit m'n Arnhem-tijd. I.t.t. dubbelrietspelers zijn er maar weinig enkelrietspelers die zelf hun rietjes maken. Eigenlijk wel jammer omdat dat toch veel voordelen heeft. Ik heb ook niet altijd zin om te gaan zagen, schaven en schuren, maar als ik er dan toch weer een middag aan heb besteed ben ik weer erg gelukkig met 'n stuk of 16 geweldige rietjes.

    De beste aanschaf die ik wat dat betreft ooit heb gedaan is een apparaat om rietjes te kopiëren; hetzelfde principe als het namaken van sleutels; voorbeeld aan de ene kant, “plankje” aan de andere en dan ben je zo klaar. Het meeste werk zit toch in het maken van zo'n plankje, vooral om de achterkant helemaal vlak te krijgen. Maar na een paar duizend rieten krijg je er wel handigheid in ;-)

    Je zou kunnen zeggen dat ik al 15 jaar op hetzelfde rietje speel. Mijn voorbeeldriet gebruik ik al zo lang, maar 't resultaat is toch voornamelijk afhankelijk van de voorbereiding van je houtjes.

    Ik zal toch eens jouw tip over Alexander rietjes opvolgen, want ik ken ze totaal niet en 't kan geen kwaad om op de hoogte te blijven.

    Bedankt voor je reactie en tot mails/prikbords.

    Groeten,

    Frank.

  • Karda

    Mijn vroegere lerares uit Haarlem: Liesbeth Brinkman, werkte de rietjes ook bij tegen het raam. Met een scheermesje. Scheermesjes had je toen nog zonder plastic houdertje, maar los.

    Ze rookte ook nog eens ketting, zodat de rietjes daarna altijd naar de rook smaakten :-)

    Als je een cursus rietmaken gaat geven, laat je het dan hier weten? Lijkt me leuk.

    Groeten,

    Karda

  • Frank

    Hoi Karda, leuk om je weer te “zien”,

    wat is dat toch met sommige leraren?? Reinier rookte er ook flink op los. Gelukkig heb ik nooit een nicotine-rietje teruggekregen.

    Als er een aantal gekken zijn die eens willen proberen om zelf rietjes te maken doen we dat toch!!! Wat te eten en te drinken erbij (roken mag, maar dan buiten ;-)) en dan maar flink schaven enzo.

    M'n eerste rietje kostte me 2,5 uur (wel helemaal met de hand) en toen was ‘t nog niks. Dat rietenapparaat scheelt enorm veel tijd en frustratie, maar ’t was wel leuk om met de hele klarinetgroep een dagje houtkrullen te produceren.

    Groeten,

    Frank.

  • Karda

    Mijn klarinetlerares was heel bijzonder, ze leeft helaas niet meer. Al het gerook heb ik haar dus vergeven.

    Een middag rietklussen met een aantal gekken: ik ben er helemaal voor.

    Ik hoop dat zich meer mensen aanmelden.

    Noem maar een prijs en een plaats. Krijgen we een certificaat als we al onze vingers nog hebben na afloop? ;-)

  • Frank

    Een certificaat vind ik een goed idee, maar het mooiste is toch echt als je geluid krijgt uit een rietje dat je helemaal zelf hebt gemaakt!!!!!!!!

    Plaats: Almere

    Prijs: verplicht een stuk spelen op je zelfgemaakte rietje

    Dus mensen die klarinet spelen en redelijk kunnen klussen kunnen zich melden.

  • Janneke

    Hoi Frank

    Het klopt inderdaad dat ik les heb van Reinier. Gelukkig rookt hij niet meer, want ik kan me voorstellen dat die rieten dan niet echt smaken. Binnenkort hebben we op school ook nog zoiets als rieten maken. Ik hoop dat ik dit nog meemaak, want ik heb besloten om te stoppen met de vooropleiding.

    Maar voor een dag rieten maken in Almere voel ik ook wel. Ik hoop dat er meer ‘gekken’ zijn die hier voor voelen. Ik zal wel rondvragen in m'n omgeving.

    Groetkes Janneke

  • Frank

    Hoi Janneke,

    waar studeer je nu dan, in Arnhem of Groningen?? Ga je wel verder met conservatorium (misschien een ander vak) of stop je daar helemaal mee?

    Groetjes,

    Frank.