Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

basklarinet

  • ingrid

    Wie kan mij wat tips geven over basklarinetmuziek.

    Het gaat mij om leuke muziekstukken en niet om bijv.

    studieboeken. Dus meer voorspeelstukken.

  • Frank

    Hoi Ingrid,

    er is tegenwoordig heel veel basklarinetmuziek. Een groot deel hiervan is wel redelijk modern en door gebruik van speciale technieken niet echt eenvoudig. Op welk niveau (ongeveer) zoek jij je stukken??? Ik zal straks eens boven in de kast kijken wat ik aan leuke deuntjes heb staan ;-)

    Groeten,

    Frank.

  • Ingrid

    Hallo Frank,

    bedankt voor je reactie.

    De muziekvereniging waar ik bij zit speelt in de afdeling uitmuntend.

    Ik speel ook bij een klarinetkwartet.

    Mijn niveau zal zo zijn tussen B en C in.

    Mocht je muziek hebben voor zowel individueel als voor het kwartet zie ik

    dat graag tegemoet.

    Alvast bedankt.

    Ingrid

  • Karda

    Hoi Ingrid,

    Ik heb zelf in een amateurtrio gespeeld. Waar we veel plezier aan hebben beleefd was de Sonate A Trois van Charles Avison voor 2 besklarinetten en een basklarinet. Verder speelden we de Divertimenti van Mozart. Die waren oorspronkelijk voor 3 bassethoorns maar zijn bekend geworden met 2 besklarinetten en een fagot. Wij speelden dan ipv fagot, basklarinet. Maar goed, dat is dus voor als 1 van jullie op vakantie is.

    Voor basklarinet solo heb ik nog ‘three little ditties’ van Tom Riedstra, geschreven in 1986

    Voor basklarinet en piano: Collage no. 8 voor 2 musici van Otto Ketting. it 1966. Een echt geschift 60er jaren stuk waarbij de pianist moet zuchten en beiden ‘ach ach’ zeggen, er een recentie uit de krant wordt geknipt en de piano geprepareerd. Ondertussen wordt er ook nog gespeeld ;-)

    Groeten,

    Karda

  • Ingrid

    Hoi Karda,

    Leuk dat je gereageerd hebt.

    Ik heb best interesse in je muziekstukken, zou je ze mij toe kunnen sturen

    dat ik ze dan copieer of had je het liever op een andere manier gedaan?

    Ik hoor het wel van je.

    Groetjes Ingrid.

  • Karda

    Hoi Ingrid,

    Kopiëren vind ik niet zo'n goed idee. Zeker niet bij de Nederlandse componisten. Het is al zo weinig lonend om in de muziek te werken, dan wil ik ze het brood niet onder de basklarinet vandaan kopiëren.

    De werken van Ketting en Riedstra zijn uitgegeven bij Donemus in Amsterdam. Ik heb ze zelf gevonden bij de muziekwinkel Broekmans en van Poppel in Amsterdam. Waarschijnlijk maak je nu meer kans bij de uitgever zelf.

    Mozart Divertimenti zijn uitgegeven door de Oxford University Press, heb ik ook ooit bij Broekmans uit de stapel gevist. Ik weet niet of je in de buurt van Amsterdam woont, maar bij deze winkel hebben ze meer muziek voor basklarinet.

    Als je meer info nodig hebt kun je me mailen.

    Groeten,

    Karda

  • Karda

    Oja, en Sonate A Trois van Charles Avison: uitgever Gerard Billaudot, Parijs

  • Ingrid

    Hallo Karda,

    Je hebt inderdaad gelijk over het kopieren.

    Broekmans en van poppel ken ik wel van het internet,

    voor mij is het dan makkelijker om iets te bestellen.

    Heb ik dan voldoende aan de namen die je me doorgegeven hebt

    om iets te bestellen?

    Als je nog meer leuke stukjes weet , dan hoor ik dat graag van je.

    Via internet is het namelijk moeilijk in te zien of het leuke stukken zijn.

    Ingrid

  • Karda

    Hoi Ingrid,

    Je woont niet in de buurt van Amsterdam begrijp ik, anders zou je bij me langs kunnen komen om de stukken eens te zien. Ik vind het trouwens altijd wel lastig om te beoordelen of een stuk leuk is om te spelen als ik het niet ken. Mijn solfege is niet geweldig ;-)

    Ik zie op de website van Donemus dat het stuk van Tom Riedstra er nog is.

    Waarschijnlijk heb je verder genoeg aan de namen van componisten en titels en evt uitgever die ik heb gegeven. Mozart en Avison zijn niet supermoeilijk om te spelen. Ik ben zelf technisch niet zo'n held in het spelen. Vooral snel en veel noten vind ik lastig, maar deze stukken lukten prima (met veel oefenen, dat wel, ;-)

    Groeten,

    Karda