Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Saxofoons!

  • Karda

    Als je je als klarinetspeler je in een ensemble begeeft, vooral in de jazz of salsa improvisatiehoek, dan zit je vaak tussen een groot aantal saxofonisten. Probeer daar maar eens boven uit te blazen! Ik heb wel een leraar gehad die zich goed kon handhaven en met zeg maar rietje 5 er lekker boven uit klonk. Maar ja, hij kon dan nog mooi blazen. (niet voor niets leraar!)

    Ik zat eens in een heel groot gelegenheidsensemble. Een blaasorkest dat speelde ter gelegenheid van de uitmarkt. Een klein rijtje klarinettisten legde het af tegen zo'n 100 saxen. Wie speelt er alt-sax zei de dirigent? 60 meisjeshanden de lucht in. Zegt een wat knorrige klarinettist naast me: mmphff, het Candy Dulfersysndroom….

    Wie heeft er tips voor het ontlopen van de saxenhorde?

  • Janneke

    Ha Karda

    Ik moet bekennen dat ik 9 jaar geleden op saxofoon ben begonnen. Ik kende toen Candy Dulfer nog niet, dus ik had geen last van het Candy Dulfersyndroom. Het was gewoon het enige instrument op de uitprobeeravond waar ik geen geluid uit kreeg, dus dat wilde ik gaan doen.

    Je hebt inderdaad gelijk dat je als klarinettist niet boven een horde saxofoons uitkomt. Ik moest eens een sopraan-sax-solo spelen op onze harmonie. Ik hoefde helemaal geen moeite te doen om boven 15 klarinetten uit te komen. Een sax heeft een veel doordringender geluid en daar is nu eenmaal niets aan te doen.

    Voor het ontlopen van de saxenhorde heb ik helaas geen goede tips. Je kunt niet meer doen dan in ensembels gaan spelen die geen saxofoons hebben. Ik dacht dat je in een soort klarinet-ensemble speelt of klopt dat niet?

    Groetekes

    Janneke

  • Karda

    Het was ook een knorrig mannetje, die in het ensemble klarinet speelde en het over het Candy Dulfer syndroom had :-)

    Ik speel niet in een klarinet ensemble, ik maar maak ze tegenwoordig zelf. Ik maak stukken voor meer klarinetten en die neem ik dan zelf op door ze 1 voor 1 in te spelen.

    Ik heb wel vaak weken bij buitenkunst gedaan. Dat is in ieder geval een aanrader, maar er werd nooit van te voren geselecteerd op instrumenten. Zo zat ik een keer in een week jazzdance met 5 pianisten, 5 gitaristen, 10 saxen, 2 basklari's en 2 klari's en 1 congaspeler. + drumcomputer en alles versterkt en wij dubbel versterkt anders kon je de klarinetten niet meer horen. Ik geloof dat iedereen in die week wel minstens 1 maal de tent is uitgelopen van de herrie. Het was heel leuk verder, maar 10 saxen……….pfff