Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Duizendpoten?

  • Janneke

    Nu ik anderen heb gevraagd weer wat bij te dragen aan dit prikbord kan ik zelf natuurlijk niet achterblijven.

    Ik vraag me af of diegenen die hier vaak komen alleen maar klarinet spelen of ook nog andere instrumenten. Je hoort vaak dat diegenen die klarinet spelen ook vaak saxofoon spelen. Bij mij is dat ook het geval. Of is iedereen vastgeroest op zijn of haar klarinet?

    Doegdoeg

    Janneke

  • Karda

    Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik haal ook nog geluid uit trompet en euphonium, en ik heb een synthesizer. Over het niveau heb ik het niet ;-), maar ik haal er geluid uit.

  • Janneke

    Hoi Karda

    Je zei dat je ook geluid uit een trompet en euphonium haalt, maar speel je er ook op? Ik denk dat de meeste mensen wel geluid uit instrumenten kunnen halen, maar wat ik me afvraag is of je ook de grepen kent enzo?

    En de belangrijkste vraag. Waarom schaam je je ervoor? Ik wil voor ik dood ga 20 instrumenten leren spelen. Daar horen vast ook een trompet en euphonium bij.

    Groetkes

    Janneke

  • Karda

    Hoi Janneke,

    Ik schaam me nergens voor hoor, ik heb het erbij gezet met een knipoog. Er zijn mensen die heel goed zijn in het spelen van 1 instrument, maar ik ben meer een van alles een beetje speler. Op trompet en euphonium kan ik ook spelen. Trompet ben ik gaan doen omdat ik dat vroeger wilde, maar omdat dat nogal herrie maakt en wij in een gehorig huis woonden ben ik toch klarinet gaan doen. Daar heb ik helemaal geen spijt van trouwens, maar toen ik op een woonboot ging wonen heb ik het trompet idee weer opgevat. Euphonium ben ik gaan doen omdat ik het geluid geweldig vind. De grepen zijn hetzelfde als bij trompet. Ik heb er geen les in gehad en ik speel af en toe met een folk-cd mee. hoempa de hoempa, zeg maar.

    Welke instrumenten wil jij nog leren in je leven?

  • Janneke

    Hoi Karda

    Leuk dat jij ook meerdere instrumenten speelt. Mijn omgeving kijkt mij een beetje raar aan. Ik speel nu behalve saxofoon en klarinet ook piano en bugel. Ik vind het allemaal ontzettend leuk. Ik wil nog een keer doedelzak gaan spelen. (Das echt geen grap.) Zoiets als viool of cello lijkt me ook leuk. En iets van slagwerk, pauk of zo. Alles vind ik leuk, dus het maakt eigenlijk niet uit. Dus….als je nog suggesties hebt….

    P.S. Hoe krijg je die leuke gezichtjes in je tekst. Ik heb namelijk geen idee hoe dat moet.

    Doegdoeg

    Janneke

  • Karda

    Ha Janneke,

    Wij zijn uit hetzelfde hout gesneden (of koper geslagen ;-) ) Hoe je gezichtjes maakt vind je bij de faq op deze pagina. Deze is ook mooi :Z

    Als je slagwerk gaat doen helpt dat ook bij je gevoel voor timing bij het blazen. Ik heb eens een salsa slagwerkweek gedaan bij buitenkunst. Conga is erg mooi, maar goedkoper kun je ook een fraai geluid krijgen uit 2 halve kokosnoten. (leeg dan wel *D )

    Wat ik wel lastig vind is om de techniek bij te houden. Als je elke dag speelt kun je een aardige klank ontwikkelen en bijhouden, maar zo af en toe spelen maakt het lastig. Vandaar dat ik wel blij ben met al die verschillende klarinetten, want dat is enigzins vergelijkbaar. Ik heb het dan niet over de professionele orkestklank, maar wel over lekker spelen.

  • Frank

    Hoi dames (en iedereen),

    ben ik eens een weekend in Limburg (moeder werd 65) staan er direct weer een aantal nieuwe items bij ;-)

    Hier moet ik wel op reageren, want ik ben ook gelukkig niet vastgeroest op alleen de klarinet.

    Sinds m'n 9e speel ik klarinet en op m'n 12e kwam daar de basklarinet bij. Rond die tijd ben ik ook met sax begonnen. Op dit moment speel ik altsax als ik lesgeef en baritonsax in een saxkwartet. M'n eerste (echte) vriendinnetje speelde dwarsfluit en daar heb ik dat instrument aan over gehouden. Op het conservatorium heb ik gitaar als bijvak gedaan en een jaar snaredrum-les genomen bij een collega-student. Vorig jaar heb ik een drumstel gekocht. (ik wil nog eens les nemen om ook te kunnen spelen wat ik wil spelen).

    Ik heb altijd gedacht dat piano niet voor mij weggelegd was, maar toen leerlingen vorig jaar sinterklaasliedjes wilden spelen ben ik toch maar eens achter de piano gekropen. Leuk om eens te bewijzen wat iedere muziekleraar altijd beweert; oefenen werkt ECHT!!!!!! Mijn doel is niet om pianist te worden, maar om van accoordenschema's te kunnen begeleiden. Dat lukt steeds beter. Woensdag wordt mijn primeur als pianist als ik 2 leerlingen begeleid bij een ragtime op een voorspeelavond. JOEPIE!!!!!!!!

    Uit een boel andere instrumenten krijg ik wel geluid (soms wel een toonladder of een liedjes), maar echt goed spelen is een ander verhaal.

    Grappig om te lezen van die doedelzak!!!! Een van de dingen die ooit wil doen is doedelzak spelen in de Highlands in vol ornaat, eigenlijk al sinds ik 'n jaar of 15 was. Misschien ooit…………….

    Zoveel leuke dingen om te doen en zo weinig tijd……………………………

    Frank.

  • Tom

    Hey,

    Hier ben ik weer :). Ik speel nog steeds alleen klarinet, vooral omdat ik iemand ben die iets ook echt goed wil kunnen spelen (lukt aardig moet ik zeggen). Ik ga nu zeer binnenkort (1 a 2 weken) ook sax spelen. Ik heb altijd al sax willen spelen en nu krijg ik de kans. Ik hoop alleen dat mijn klank op de klarinet er niet op achteruit gaat. Ook speel ik blokfluit (mee begonnen vroeger ;)). Voor de rest denk ik dat ik het hierbij houd, maar wie weet….

    Groetjes.

    Tom