Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nee toch

  • Janneke

    Hallo iedereen

    Er komt toch niet weer zo'n stilte? Of is dit een stilte voor de storm?

    Gaan we trouwens nog een keer rietjes maken?

    Groetkes

    Janneke

  • Karda

    Ik ben bang dat dit prikbord door 4 mensen wordt bekeken, wij, Frank en de Webmaster. De rest speelt alleen saxofoon ;-)

    Voor rietjes maken ben ik nog steeds in!

  • Janneke

    Dan moeten we toch maar eens reclame maken voor dit prikbord. Ik ga meteen beginnen.

  • Martha

    Ik lees dit forum ook! En met groot plezier, want ik weet nog niet zoveel van de klarinet. Ik heb er net een sinds eergisteren. Ik vind het een geweldig instrument en ben ook vastbesloten om elke dag te oefenen. Ik heb geen leraar, want ik wil eerst zien wat ik zelf kan doen. De “discussie” over de rietjes vind ik reuze interessant. Ik realiseer me dat ik niet genoeg ervaring heb om iets over het instrument te zeggen, maar van al jullie opmerkingen leer ik. Enne…is het normaal dat je buiten adem raakt van het spelen? Martha

  • Karda

    Ha Martha! Welkom,

    Wij weten er ook niks van hoor, dat lijkt af en toe maar zo. Alleen Frank weet er wat van want die heeft er voor doorgeleerd.

    Dat je buiten adem raakt van het spelen kan door verschillende dingen komen. B.v. dat je te hoog ademhaalt waardoor je alleen het topje van je longen gebruikt. Probeer goed te ontspannen bij het inademen en laat je buikspieren los. De lucht kan dan de hele long vullen. Je buik voel je naar voren gaan terwijl je borstkast stil blijft staan.

    Dat buiten adem raken kan ook komen doordat je te lang doorblaast op 1 adem. Haal op tijd adem tussendoor.

    Ik heb me veel met het ademhalen bij het spelen van blaasinstrumenten, het spreken en het zingen bezig gehouden omdat ik van oorsprong logopedist ben. Het is een beetje moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar misschien heb je er vast wat aan

  • Martha

    Dank je wel voor de reactie. Ik denk inderdaad dat ik veel moet oefenen om RUSTIG te spelen. Ik heb een tweedehands klarinet (hij is toch niet lek ofzo?) en daarom vroeg ik mij af over de ademhaling. Ik geloof wel dat alle kleppen goed sluiten. En ik hoor ook veel over het mondstuk. Ik heb een “oud” mondstuk met een nieuw rietje. De verkoper (een ervaren speler) kon er goed op spelen zei mijn man, maar ja, als professioneel speler kun je een leek heel wat wijs maken denk ik. Dus ik wil zoveel mogelijk informatie inwinnen. Dank jullie wel voor alle antwoorden!

    Martha

  • Karda

    Als de kleppen niet helemaal sluiten moet je ook harder werken inderdaad. Ken je niet iemand die klarinet speelt om hem eens te laten bekijken?

    Verder werk je misschien te hard om er geluid uit te krijgen. Als je eens een regeltje g's blaast, dus zonder kleppen, en je raakt dan nog buiten adem, kun je eens proberen losser te spelen. Als dat veel makkelijker gaat zou ik gewoon eens je polsters en kleppen laten controleren.

  • Tom

    Hey allemaal,

    Ik lees het forum ook inderdaad (ik moet wel want ik ben de beheerder en moet indien nodig censuur toepassen :D). Als je reclame gaat maken voor het forum graag ook meteen even voor klarinet.startpagina.nl. Indien gewenst kan ik wel wat banners maken voor op andere websites.

    Verder een reactie op het ‘buiten adem raken’. Zoals Karda al zei is ontspannen spelen heel belangrijk. Het ademhalen is NOG belangrijker. Zorg ervoor dat je een buikademhaling hebt (oefenen door plat op bed te gaan liggen en met een hand op je borst en een hand op je buik diep in te ademen en voelen dat je buik uitzet en niet je borst!). Een buikademhaling en druk op je buik tijdens het spelen (ademsteun) zijn de belangrijkste dingen om een goede klank te krijgen! Ook het uithoudingsvermogen neemt hierdoor toe. Verder zijn alle bovengenoemde tips ook waar natuurlijk.

    Succes met spelen en zorg maar dat er geen stilte komt :).

    Gr.

    Tom

  • Karda

    Klopt Tom, buikademhaling. Maar ik ben een beetje een pietluttige logopedette. Ik leg de nadruk op ontspannen ademhalen omdat je dan vanzelf een lage buikademhaling krijgt. Als je vreselijk je best gaat doen om een buikademhaling te krijgen ga je weer gespannen ademhalen.

    Jouw oefening is heel nuttig maar ik zou hem iets aanpassen:

    oefenen door plat op bed te gaan liggen en met een hand op je borst en een hand op je buik. Observeer hoe je ademhaling gaat zonder hem te sturen. Je buik komt vanzelf omhoog bij het inademen, en zakt weer terug bij het uitademen. Je hoeft hier niets voor te doen. Probeer vervolgens bij het spelen als je inademt je buikspieren los te laten. Laat de lucht vanzelf in je buik stromen en speel weer verder. Als dit ontspannen gaat kun je het een beetje sturen.

    Nu ga ik een stukje spelen, want dat was ik van plan en ik zit inplaats daarvan weer te typen.

    Als we rieten kunnen maken kunnen we als vervolg eens een ademhalingsles doen ;-)

  • Martha

    Dank jullie wel allemaal voor de goeie tips. Die oefeningen zal ik eens goed uitproberen. Het is waar dat ik een hoge ademhaling heb (ik heb astma, maar ben niet practiserend hoor!) en mijn longen zitten wat lager dan bij andere mensen. Misschien dat die oefeningen dan sowieso wel goed voor me zijn.