Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

octaafklep

  • Slambrouck Dirk

    Geachten;

    Als niet onervaren tenor-saxofonist ben ik nu overgeschakeld naar basklarinet.

    Mijn instrument is technisch in orde, maar in het midden-en hogere register heb ik te kampen met een groot klankkleurverlies. De tonen klinken iel en schril in vergelijking met de warme volle lagere tonen. Zodra ik de octaafklep (of liever kwint-klep) indruk klinkt mijn instrument als een verkouden gans. Ik vraag mij af of dit normaal is.

  • Karda

    Hoi Slambrouck Dirk ;-),

    Gefeliciteerd met je overstap :-)

    Wat voor een basklarinet heb je? Bij de Selmer Bundy die ik vroeger had, van kunststof was er ook een redelijk klankkleurverschil tussen hoog en laag. Verder kan ik me voorstellen dat het met je embouchure te maken heeft omdat het op tenorsax toch losser spelen is (minder spierdruk) dan op de basklarinet.

    Van de saxmensen die op klari overgaan weet ik wel dat ze in het begin een wat hesere klank hebben soms.

    Ik noem die octaafklep trouwens altijd overblaasklep, zo heb ik dat vroeger geleerd van mijn onvolprezen klarinetlerares.

    Veel succes i.i.g.!

  • Tom (beheerder)

    Ik ben de overstap andersom het maken: van klarinet naar alt-sax. Geweldig! Ik ben bijna overal een octaaf te hoog. Die saxofonisten hoeven echt geen druk te zetten met hun lippen :D. Veel oefenen en loslaten in mijn geval helpt. Bij jou waarschijnlijk veel oefenen en knijpen :D.

    Succes!

    Gr.

    Tom

  • Christian

    Als we het nu toch over overstappen hebben….. Ik ben letterlijk de naaste muzikale collega van Tom (we zitten naast elkaar bij de harmonie) en ben bezig naast Bes- en Es-klarinet Tenorsax te spelen. Valt me in principe reuze mee, op het overblazen na, zoals Tom al aangaf!

    Slambrouck Dirk, heb je nog tips voor het halen van het onderste octaaf, of is dit gewoon een kwestie van wennen en doorzetten?

  • Frank

    Hoi Dirk,

    er zijn 2 redenen waarom het hoge register bij basklarinet hees kan klinken:

    1) je hebt geen dubbele duo-decimeklep zoals bij een sax

    2) dit register vraagt gewoon wat meer tijd en aandacht

    Reden 2 geldt zondermeer. Je moet proberen om vooral in dit register veel ruimte te maken in je mond en keel en zeker niet te gaan knijpen!!! Vergelijk 't maar qua embouchure met je tenorsax.

    Registerklep/octaafklep/duodecimeklep of mijn all-time favorite: duimklep!!!!

    Op oude basklarinetten zit er maar 1, met precies dezelfde functie als op de besklarinet. Op iets nieuwere modellen zit een dubbele, zoals bij sax. Er wordt gewisseld als je de G/D-klep (rechter-ringvinger) indrukt. Hierdoor klinken de B1 t/m D2 stukken beter en spreken ook makkelijker aan.

    Op een van m'n altklarinetten, waar ‘t niet opzat, heb ik zelf zo’n systeem gemaakt en dat werkt geweldig!!!

    Maar aan oefenen ontkom je sowieso niet ;-)

    Succes ermee!!!

    Groeten,

    Frank.

  • Janneke

    Hoi Christian

    Misschien geef je teveel druk met je onderkaak. Ik ben zelf begonnen op sopraan-sax, maar speel nu ook klarinet. Het was voor mij in het begin heel erg wennen dat ik meer druk met m'n onderkaak moest geven. Ook hield ik de klarinet te recht voor me uit (wat gewoon is bij sop-sax). Het mondstuk van de saxofoon heb je meer recht vooruit in je mond (ik weet niet hoe ik het anders moet vermelden). De klarinet meer naar beneden. Als je het mondstuk meer recht in je mond doet (lijkt me met alt- en tenor-sax geen probleem) geef je vanzelf wat minder druk.

    Verder is het natuurlijk een kwestie van doorzetten en oefenen. Neem anders een paar lessen van een saxofonist. Die kan zien hoe je het doet en eventueel corrigeren.

    Groetkes

    Janneke

  • Christian

    Hoi Janneke,

    Ik ga sowieso een aantal lessen nemen, een leraar kan je natuurlijk altijd meer leren (als het goed is…) dan je jezelf kan leren. Maar ik zal eens kijken of ik wat met je tips kan aanvangen…

    Dirk, langs deze weg ook nog bedankt voor je tips!

    Groetjes,

    Chris