Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geschiedenis Duitse klarinettenbouw

  • Hans

    De geschiedenis van de duitse klarinettenbouw is - naast het klarinetspelen - een speciale interesse van me. Ik verzamel daarom informatie en afbeelingen van patenten, catalogi, serienummergegevens, klarinetten en - systemen etc, van de professionele duitse bouwers uit de periode 1925 - 1990. Het betreft o.a. de bouwers O. Oehler, L. Warschewski, F.A Uebel (origineel tot serienummer 17xxx), Neidhardt, Engelbert Sandner, Fritz en Herbert Wurlitzer en Georg en Fritz Graessel.

    Bij deze wil ik vragen of er andere forumleden zijn die klarinetten bespelen van genoemde bouwers en/of met gelijkgestemde interesses hebben. In het laatste geval zou het leuk zijn om kennis te delen.

  • Tamara

    Hallo Hans,

    ik bespeel momenteel Reform Boehm klarinetten (Bes, A en Es) van de firma Leitner & Kraus. Voor ik deze klarinetten speelde had ik klarinetten (ook Bes, A en Es) van Herbert Wurlitzer uit 1982 en 1972. Ik ben wel vaak aan het zoeken naar verschillen en vernieuwingen in de Duitse klarinetten (wel Reform Boehm) van nu. Mijn interesses liggen voornamelijk in Leitner & Kraus, Herbert Wurlitzer en Schwenk und Seggelke.

    Groetjes, Tamara.

  • Hans

    Hierbij een tip voor klarinettisten die geïnteresseerd zijn in de duitse klarinettenbouw:

    surf eens naar www.cs.ru.nl/~bolke, vergeet niet de “image gallery” aan te klikken.

  • Rob

    Hoi Hans,

    Momenteel speel ik op een Reform Boehm (bes)klarinet van het merk F.A. Uebel.

    Helaas weet ik het bouwjaar niet (tweedehands gekocht).Het serienummer is 811-841225. Misschien kun jij mij helpen om het bouwjaar te achterhalen?

    Groetjes Rob

  • Hans

    Rob,

    Op basis van je info is dit een FAU klarinet uit de DDR periode , gebouwd in ongeveer 1975 - 1985 (overigens geen reform-Böhm, maar normaal Böhm, je bent wellicht die mening toegedaan door de extra klep op het onderstuk (c“/cis”).

    Zoals ik al eerder heb gezegd hebben de FAU klarinetten uit deze periode kwalitatief niets meer te maken met de originele instrumenten van weleer, zoals gebouwd tot 1963 (serienr 17xxx). Deze originele instrumenten werden destijds in grote professionele orkesten gespeeld in vooral Duitsland, maar ook in andere landen. Karl Leister speelt of speelde bijv. nog op een originele prewar FAU set, als hij lager gestemde instrumenten nodig heeft/had. Luigi Magistrelli speelt ook op een originele FAU set. Ik speel ook graag op een degelijke set uit 1943.

  • FARHAT010

    Beste Hans,

    Kan je me vertellen van welke bouwjaar Deze F.Arthur Ueubel met serie nr. 15380 is en Fritz Wurlitzer met serie nr. 2203.

    mail me

    MvGr.

    Glenn