Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

klarinet leren spelen

  • Petra

    Ik wil graag klarinet leren spelen, dus ik richt me tot de kenners ….

    Ik kan al noten lezen. Heb blokfluit gespeeld, is dit een voordeel?

    Wat voor een klarinet kan ik het best aanschaffen? (ik zie namelijk zoveel verschillende soorten en prijzen op internet, zie door de bomen het bos niet meer!)

    Alvast dank voor goede tips.

    Vriendelijke groet van Petra

  • Johan

    Hoi Petra!

    Allereerst: Welkom bij de Orde van Klarinettisten!! ;)

    Goede keuze, om dit juweel te gaan bespelen!!

    Blokfluit en kennis van noten is altijd een voordeel!!

    Wat betreft je eerste stappen op het klarinettistenpad:

    - Zoek een goede docent.

    - Als je een instrument wilt kopen, raad ik je aan om een goede klarinettist mee te nemen, danwel je docent.

    Zij kunnen de instrumenten goed beoordelen, zodat jij geen kat in de zak koopt en je adviseren m.b.t. zaken als een goed mondstuk enz. enz.!

    Misschien is huren danwel huurkoop bij een goede muziekhandel een optie??

    Hoe dan ook, veel plezier en laat eens weten hoe het allemaal gaat!!

    Gr., Johan

  • moontje

    Zelf ben ik , via mijn lerares, naar een goede muziekwinkel gegaan. Hier hadden ze de garantie dat ik heb altijd binnen het jaar kon terug brengen of omruilen. Wel ging er dan een bepaald percentage van de koopprijs vanaf. Gelukkig heb ik dit niet nodig gehad. Zelf heb ik goede ervaringen met een Buffet Crampon. Zelf zou ik wel een houten klarinet nemen. Kinderen huren vaak eerst een kunststof klarinet via de muziekschool. Zelf vind ik dit niet te spelen, hout is vele malen mooier.

    Succes.

  • EvB

    Dat je al noten kan lezen, is zeker een voordeel. Wel is het belangrijk om te weten dat het blazen op een klarinet totaal anders is dan op blokfluit. Kinderen die ik op les hebn hebben meestal eerst blokfluitles gehad en ik merk dat ze vooral moeten wennen aan de manier van blazen.

    Er is enorm veel keus in klarinetten. Bij een goede muziekzaak kun je je zeker goed laten adviseren, wat je zoekt, ook wat betreft de prijs natuurlijk. De meest gangbare klarinet is de bes-klarinet, bijna alle leerlingen beginnen hiermee. Sommige mensen vinden het lage gluid van een basklarinet mooier. A-klarinet kom je vooral tegen in symfonie-orkesten en bij professionals, die deze klarinet naast de bes gebruiken. Ik zou dus zeker een bes-klarinet aanraden. Erg belangrijk om er direct een goed mondstuk bij aan te schaffen, dit maakt voor de klank echt een wereld van verschil. De meeste van mijn leerlingen spelen op een vandoren mondstuk B40 of B45.

    Als je lessen gaat volgen, zoek dan een goede docent uit, iemand die een lesbevoegdheid heeft! Bij de meeste docenten kun je ook een (gratis) proefles volgen om te kijken of je het wat vind en of het klikt, erg belangrijk!

    veel succes en plezier met het klarinet spelen!

  • marjorie

    Hoi!

    Ik ben ook van blokfluit naar klarinet overgestapt. Ik speelde al jaren blokfluit, vooral sopraan, sopranino en alt. Het grappige is dat als je in het lage register speelt, de grepen ongeveer hetzelfde zijn als op de altblokfluit en als je de duodecimklep indrukt (zeg maar een soort octaafklep), dan zijn de grepen vergelijkbaar met die van de sopraan. Als je beide hebt bespeeld is dat dus zeker een voordeel!

    Ik kon er binnen een paar maanden redelijk op spelen (meedoen in een orkest), dus het is geen moeilijke overstap. Ja, dat riet, dat is wennen, vooral dat het ene riet anders speelt dan het andere, en dat het ook nog door het weer beinvloed kan worden. Dat is het grote nadeel vind ik. En wat ik nog steeds lastig vind is dat je bij je pinken meer kleppen hebt. Ook wennen was de andere muziek. Bij blokfluit zit je toch meestal in de barokmuziek, renaissance of juist heel modern. Bij de klarinet is het aanbod wat uitgebreider ;-) O ja, en wat ik echt leuk vond: je kan veeeeel meer met het volume doen: dus echt zacht of juist hard zonder dat je toon meteen een heel eind omlaag of omhoog gaat!

    Ik ben bij een harmonie orkest gegaan en heb toen een klarinet van de vereniging geleend. En toen ik had besloten om ermee door te gaan heb ik er een gekocht. Dat kan ik je ook aanraden. Zo kun je het uitproberen. Je kunt er natuurlijk ook met huur-koop een huren en dan later eventueel kopen.

    Veel succes met het vinden van een klarinet en het overstappen!

    Groeten,

    Marjorie

  • marjolijn

    Hoi Petra,

    Goede keuze om klarinet te gaan spelen :-)

    Zelf ben ik zo'n tien maanden bezig met klarinet leren spelen en het bevalt erg. Ik ben begonnen met het huren van een klarinet. Na een half jaar wilde ik er wel een gaan kopen. De muziekwinkel waar de huurklarinet vandaan kwam, bood mij toen de mogelijkheid om verschillende klarinetten uit te proberen. Als ik er een zou kopen, zou de helft van de betaalde huur van de prijs af gaan. Ik kreeg vier klarinetten “op zicht” mee (wel oppassen dat ze je dan niet al te dure meegeven, want het kan natuurlijk altijd mooier en beter) en ik heb die allemaal vrolijk uitgeprobeerd samen met mijn leraar. Wel fijn want mijn leraar bleek erg kritisch en bovendien kon ik zelf goed luisteren hoe de klarinetten klonken als mijn leraar erop speelde (ook geen straf om naar te luisteren hoor).

    De keuze viel uiteindelijk toch gewoon op de klarinet die ik al huurde, die klonk erg mooi, was goed gestemd en voelde ook al aan als ‘mijn’ instrument (volgens mij ook wel belangrijk). Vanuit mijn ervaring kan ik je huren dus wel aanraden of misschien kan tweedehands nog een optie voor je zijn, als je iemand kan meenemen die er verstand van heeft.

    Succes ermee en met het leren spelen!

    Groeten,

    Marjolijn

  • Amanda

    Hallo Petra,

    Ik kan je aanraden om te beginnen met

    een beginnersklarinet

    Dit houd een klarinet nummer E11

    en mondstuk B45..

    Dit is een makkelijk en mooi instrument

    op het op te leren….!!!

  • Marijke.de groot

    Heb een klein jaartje les gehad nu, doch slechts 20 minuten per week.

    Omdat ik ook nog geen noten kon lezen komt er natuurlijk best veel op me af. Bovendien ben ik geen 18 meer maar ik heb me voorgenomen dat ik ervoor wil gaan. Wil graag mee gaan spelen in de harmonie. Jammer ook dat ik nog nooit kans heb gehad om samen met iemand van hetzelfde niveau iets te doen. Lijkt me heel prettig als je samen kunt spelen want dat is toch uiteindelijk de bedoeling met een klarinet.

    Het gaat best wel maar heb moeite met de tonen als fis, gis bes cis etc. Ik kan maar niet onthouden welke kleppen er dan meedoen. Heeft daar iemand een ezelsbruggetje voor??

  • Heidi Vanhees

    Ik zou heel graag klarinet willen leren spelen …

    Maar weet alleen niet waar ik moet zijn om die lessen te volgen …

    Kan er mij iemand aan helpen 't liefst wel in Lommel !

    Groetjes Heidi ,

  • ilke

    je kan het beste bij ene harmonie in de buurt gaan en daar krijg je waarschijnlijk er een gratis gehuurd, dat doe ik ook.

    daarna kun je kijken of je doorgaat en een eigen aanschaffen.