Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lesboek/grepentabel Basklarinet

  • Berry Vogel

    Hallo allemaal,

    Ik speel sinds kort basklarinet (na jaren besklarinet te hebben gespeeld). Ik heb een instrument tot de lage c en ben op zoek naar lesboeken en ook een grepentabel.

  • Monique

    http://www.wfg.woodwind.org/clarinet/

    succes ermee!

  • JansenK

    Beste

    Je kan de zoekterm grepentabel gewoon ingeven in Google. Met een beetje zoeken vindt je er zeker een geschikte.

    Voor de partituren: er is niet enorm veel muziek geschreven voor basklarinet. Waar je altijd een kijkje kan nemen is op de site van Sibelius

    www.sibeliusmusic.com. Sommige partituren zijn gratis en kan je zo afprinten. Je kan ook gewoon stukken voor Bes op je basklarinet spelen.

    Veel succes!

    PS: Ik ben zelf op zoek naar een basklarinet tot Ut.

  • Henriëtte

    Graag de grepentabel zou ik ontvangen,

    heel hartelijk dank

  • Frank Extra

    Hoi Henriëtte,

    in principe zijn de grepen voor de bekende tonen op klarinet en basklarinet hetzelfde. De gokfactor neemt alleen toe boven de C3 en voor de lage Es, D, Cis en C (als je een bas hebt t/m lage C).

    De verschillende merken hebben voor die lage tonen ook verschillende grepen. Met wat proberen (met welke klep gaat het volgende gat dicht) kom je al 'n heel eind.

    Voor de hoge tonen zijn er 2 mogelijkheden:

    1) je pakt de normale klarinetgrepen en je laat daarbij het gaatje in de klep voor je linkerwijsvinger open. Dat is lekker bekend, maar qua klank zijn er veel betere alternatieven.

    2) je kijkt op www.frankextra.nl (en dan klarinet/info/basklarinet). Helemaal onderaan staat een grepentabel voor de C3 t/m C4.

    Als je goed kijkt zie je dat ‘t voor ’n deel dezelfde grepen zijn als Fis1 t/m Bes1, maar dan overgeblazen. Dat is een kwestie van oefenen, maar als je een aanloop neemt vanaf b.v. de G2 en gewoon flink blijft blazen moet dat wel lukken.

    Zoals met alle nieuwe grepen is ‘t altijd ’n tijdje wennen, maar het resultaat is dat je ook bij de hoge tonen een prima klank houdt.

    Als je nog andere vragen hebt kun je ook mailen (staat op m'n site).

    Groeten en succes,

    Frank.

  • Henriëtte van Griensven

    Graag ontvang ik een uitgebreide grepentabel voor de basklarinet tot de lage C

    dank bij voorbaat

    Henriëtte

  • Martin Weijers

    Ik zou gaarne een complete grepentabel krijgen voor de Basklarinet.

    Reeds vooraf bedankt.

    Martin Weijers