Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mondstuk Buffet Crampon B12

  • Japie

    Waarom zie ik nergens mondstukken van de Buffet Crampon B12 te koop?

    Allerlei merken maar niet B/C?

    Na hoeveel tijd moet je een mondstuk vervangen?

  • Frank Extra

    Hoi Japie,

    Buffet Crampon maakt muziekinstrumenten. Daar zijn ze dan ook heel erg goed in. Waar andere firma's echter weer beter in zijn is ‘t maken van mondstukken. Dat is weer een heel andere tak van sport. Bij een nieuwe Buffet krijg je dan wel een Buffet mondstuk, maar die zijn op z’n best heel redelijk, niet meer.

    Omdat een mondstuk zo persoonlijk is en goed bij je moet passen kun je 't best zoeken bij de merken die een goede naam hebben op mondstukgebied. Vandoren heeft b.v. een ruime keuze. Met Viotto heb ik ook heel goeie ervaringen.

    Als je tot nu toe op een Buffet mondstuk hebt gespeeld en je gaat b.v. Vandoren mondstukken proberen heb je grote kans dat allerlei dingen zomaar ‘n stuk makkelijker gaan en beter klinken. Een goed mondstuk is een goeie investering (ook even een hint naar muziekverenigingen!!!!). Probeer ’n stuk of 10 verschillende types uit en laat iemand anders meeluisteren naar hoe 't op een afstand klinkt.

    Een mondstuk slijt, dus na 5 jaar speel je eigenlijk op een ander mondstuk dan waar je mee begon. En het wordt er door ‘t slijten helaas niet beter op ;-) Hoelang een mondstuk meegaat is niet exact te zeggen, maar ik zou zeggen dat bij normaal gebruik een mondstuk ’n jaar of 5 maximaal meegaat. Er zijn vast klarinettisten die iedere maand een eureka-ervaring hebben met een nieuw mondstuk, maar op 'n gegeven moment zul je toch moeten kiezen.

    Succes ermee.

    Groeten,

    Frank.

  • Japie

    Beste Frank,

    Hartelijk bedankt voor de uitleg. Alles duidelijk.

    Goed, onze dochter gaat eerst maar eens leren spelen en als we dan weer terug zijn in NL (waar er keus is) dan gaan we eens kijken naar mondstukken.

    Jaap