Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rieten geraken niet ingespeeld

  • Maarten20

    Dag allemaal,

    Bij het inspelen van mijn rieten blijven deze meer dan 2 weken (teveel) vocht opnemen, waardoor de klank dof wordt. De eerste dagen gebeurt dat na 1 à 2 minuten, na een weekje duurt dat iets langer. Het inspelen duurt zodanig lang dat het riet meestal slecht klinkt wanneer het eindelijk geen vocht meer opneemt (ondanks het feit dat ik de eerste week slechts een 5-tal minuten per dag op het riet speel).

    Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

    Alvast bedankt!

    Hannes

  • johant

    Maarten20 Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

    >

    Misschien heb je iets aan de manier waarop ik nieuwe rieten behandel? (voor sax speel ik trouwens op kunststof)

    Een nieuw rietje laat ik eerst een paar minuten in een glaasje water staan. Eruit halen, en niet afdrogen.

    Daarna leg ik het op een glasplaatje (een plat bord kan ook), en wrijf ik de poriën aan de bovenkant dicht met een theelepeltje.

    De onderkant wrijf ik ook dicht door het rietje in de lengte over de glasplaat heen en weer te schuiven.

    Als laatste “seal” ik de achterkant met een beetje nagellak, en laat ik het drogen. Dan gaat het in mijn rietenhouder.

    Ik heb die manier ooit geleerd van mijn klarinetdocent. Ik weet dat sommige mensen hun rieten ook af en toe laten weken in wodka, om de bacterieën in het speeksel te doden.

  • Maarten20

    Bedankt voor de tip, Johan! Ik zal het eens proberen!