Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Welke microfoon bij de klarinet en waar

  • Jan-Peter

    Graag wil ik deze vraag even heel breed neerleggen, omdat ik er zelf geen ervaring mee heb.

    Binnenkort moet ik een klarinet uitversterken en nu heb ik wel het idee hoe en wat, maar ik wil het graag eens horen van de dames/heren deskundigen.

    Veelal zie ik de meest gebruikte microfon van Shure SM-58 op een statief staan, gericht op de helft van de klarinet. Maar komt het meeste geluid nu uit de kleppen of uit het onderste gat (uitlaat) ?

    Welke microfoon zou je zelf het liefste gebruiken ?

    Op welke positie zou je de microfoon inzetten ?

    Ik verneem het graag. Plaats je reactie hier zodat een ander het ook kan zien, ik krijg de reactie als het goed is ook meteen in de mail-box.

  • Eddy

    Helaas ben ik niet erg thuis in het type microfoon, maar ik kan je wel met zekerheid vertellen dat het meeste geluid uit de toongaten komt.

    Groet,

    Eddy

  • Erik

    In tegenstelling tot wat Eddy beweert, heb ik altijd horen vermelden dat de “bulk” van het geluid van de klarinet juist onder het mondstuk, dus in het tonnetje, wordt gevormd. Dit zou dus de beste plek voor een microfoon zijn.

    Dit valt echter niet te rijmen met de microfoons van SD Systems (zie www.sdsystems.com) die de mic's voor zowel klarinet als saxofoon op de beker plaatsen…..

    Volgens mij wordt het toch puur een kwestie van uitproberen: plaats de microfoon op verschillende hoogten naast de klarinet, laat de klarinettist z'n instrument bespelen van hoog naar laag, en luister wat het resultaat wordt (of gebruik een SD Systems, dan is de muzikant ook nog eens vrij in zijn beweging, want dat is meestal het grootste euvel bij het uitversterken van blazers….) (Ik ben overigens geen belanghebbende in dit merk, hoor….. :-)).

    Succes!, groet, Erik.

  • Eddy

    Hoi Eric,

    Het geluid word wel gevormdt in het tonnetje, echter hier kun je het extern niet voldoende opnemen…… Tenzij je een microfoon in een tonnetje plaatst, dit wordt wel eens gedaan doormiddel van een gat in een oud tonnetje te boren. (dit is wellicht de allerbeste mogelijkheid… maar kost je een tonnetje)

    Als men In het midden het geluid opneemt heeft, ontvangt men alle tonen normaliter naar wens.

    Als men aan de beker het geluid opneemt, zijn vooral de hoge tonen meestal niet in balans (zachter).

    Groet,

    Eddy

  • Yildirim

    Hallo, ik was aan het surfen op t net, ik speel zelf op een G klarnet en ben turks. wij turken gebruiken bijna altijd een mikrofoon in t tonnetje.

    nu is mijn vraag of jy mischien wat meer infromatie hebt over waar ik mogelijk hier in nederland een mic in mijn tonnetje kan laten maken.

    alvast bedankt

    Yildirim

  • henk Brouwer

    wat dacht je van een AKG C 3000 te plaatsen ongeveer 30 tot 40 cm voor horizontaal gezien op de hoogte van de beker

    dus niet echt op het eind voor “” toetergat“”

    werd gedaan bij de productie van musical Pinocio in Groningen

    een andere optie is neem twee dezelfde micro's b.v. een Sennheisser MD 421 of MD 425 of gelijk waardig

    schakel deze in parallel met een hulp kabeltje ongeveer 50 cm lang

    de micro''s plaatsen 1 halverwege de buislengte en 1 op het einde

    moet dus gaan werken als een micro

    hetzelfde idee als eerder aangegeven van SD systems

    werd gebruikt bij life optreden van de drie klarinettisten van good old Chris Barber in de Lawei in Drachten

    hangt ook af waar je speelt en wat de bedoeling is

    anders kijk ook nog even op de site van Bernard Berkhout die de muziek van Bennie Goodman speelt

    volgens mij werd dat opgenomen bij de VPRO (you tube) met een AKG C 444 of een Neuman C ??? (pijpje)

    kost een paar centen maar dan heb je ook wat

    ja klarinet blijft lastig

    hoor graag de ervaring

  • Robert

    Beste Yildirim,

    Ik heb precies dezelfde vraag. Ben jij al achter het antwoord?

    Robert

  • konstantin

    Hoi jongens.Kijk maar even hier.

    gtc-music1.com

  • Peter S

    De saxofoonwinkel in deventer kan micro's inbouwen bij saxofoons maar ook bij klarinetten.

    Kijk maar op www.saxshop.nl

  • Desiree

    Hoi!

    Ik doe meestal een microfoon in een boogje en dan gericht op de beker. Wat voor microfoon het is weet ik niet, een standaard (zo'n langwerpige). Ideaal is het ook niet, aangezien de microfoon idd het beste gericht kan zijn op het tonnetje en ik voor de meest optimale opvang van het geluid erg stil moet staan en daar niet zo goed in ben…….

    Dit lijkt me wel fijn, maar kost wel wat: