Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

altklrarinet en g-klarinet

  • Arthur

    Beste mensen,

    Ik ben maar een leek op het gebied van blaasinstrumenten en heb een vraag:

    Ik ben in het bezit van een (dacht ik) G-Klarinet.

    Hoe kan ik zeker weten of dit inderdaad een G-Klarinet is?

    Als ik er op blaas, zonder ook maar een klep aan te raken dan is de toon een G!

    Mag ik er dan van uit gaan dat dit inderdaad een G-Klarinet is?

    Hij is van hout, plm. 60cm lang en het merk is: Hors-Concours, La Haye

    Wie kan me iets vertellen?

    m.vr.gr.,

    Arthur Friederizi

  • Frank b.

    Zelf speel ik es/bes klarinet en ook nog alt/tenor sax, maar bes klarinet blijft toch het mooiste vindt ik. Persoonlijk vindt ik alt-klarinet niets, maar bas daarintegen geweldig !!!! zou ik ook nog willen doen, eerst maar is op alt mun d halen.

    In de Turkse volksmuziek de G klarinet is zeer vaak met zowel de Albert en de Oehler systeem dat wordt gezegd te hebben beter geluid en meer flexibiliteit dan de Boehm systeem. Turks clarinetists liever de G Albert systeem klarinet voor haar warme en zachte toon en flexibiliteit – vooral voor dia's en microtones. De Turkse muziektheorie verdeelt het octaaf in 48 pithces - elke stap geheel is verdeeld in 8 gelijke delen. People say it's easier to play 1/4notes and 1/8notes on Albert system. One manufacturer of the G-clarinet is Amati (http://www.amati.cz). Mensen zeggen dat het gemakkelijker te spelen 1/4notes en 1/8notes op Albert systeem. Een fabrikant van de G-klarinet is Amati (http://www.amati.cz).

    Heb je hier wat aan?

    Groet,

    Frank Brouwers

    ps, dit forum is heel handig en interessant, hoop dat er meer mensen op komen !!!

  • taragot

    beste arthur,

    uitgaande van de volgende informatie:

    Jouw instrument is korter dan een bes klarinet. (deze is ongeveer 66 centimeter).

    Zonder een klep aan te raken speelt een bes klarinet genoteerd een g (klinkend een f).

    Jouw klarinet speelt een klinkende g en zal dus een C klarinet zijn een niet een G klarinet.

    Een G klarinet is langer dan een bes klarinet en speelt een kleine terts lager dan een bes klarinet.

    groeten Cees,

  • Arthur

    Hallo taragot,

    Bedankt voor de informatie en de uitleg die je stuurde.

    Een en ander wordt me steeds duidelijker en ik denk dat het bij mijn klarinet inderdaad om een C-klarinet en niet om een “G”gaat.

    met vriendelijke groet,

    Arthur

  • Eriks kwartet

    Hoi Karda,

    leuk lijntje dit! Ik kom zo heel af en toe eens langs waaien op dit forum. Ik ben wel benieuwd naar jouw composities. Heb je ook iets voor klarinetkwartet? Alle combinaties zijn mogelijk van bas, alt, bes en es tot 4x bes. Zelf arrangeer ik ook muziek voor het kwartet en dat is meestal bas, alt en 2x bes. Veelal van Piazzolla, maar ook van andere componisten.

    groet,

    Erik

  • Yildirim

    Beste Arthur.. leuk dat je een G klarnet bespeelt.

    als je zonder een enkele klep in te drukken ( 2e oktaaf van G noot ) , of als je alle ringen in drukt( 1e oktaaf van G noot ), behalve de kleppen.. dus gewoon met 7 vingers ( waar natuurlijk 1 van de 7 vingers het achterste toongat sluit ).. dan produceer je geluid in G. ik ben zelf Turks, en speel ook een G klarnet. wij noemen het Sol Klarnet ( G ) .

    je kan er zeker van zijn dat het een G klarinet is.. ook kun je dat zien aan het systeem van je klarinet.. het hoort een Albert-systeem te zyn, maar let wel, er bestaan ook Albert systemen in de Bes, dus opzich is de enige manier om te checken of het een G is, door de tonen te controleren. wat je ook kunt doen, om er echt zeker van te zijn, is alle kleppen en ringen te sluiten en te blazen, dan behoor je toon Mi te krygen.. ik weet zo gauw niet welke naam dat heeft in het westerse noten alfabet maar ik denk dat he E is. wij gebruiken namelijk in de Turkse muziek : do re mi fa sol la si do . en in de Westerse muziek gaat het van C D E F G A e.d , vandaar mijn excuses.

    ik heb een foto voor je opgezocht op t net. je kan de kleppen en ringen e.d vergelyken .

    http://www.mydukkan.com/media/boston.bostonacl890ng(sol)klarnet.jpg

    zelf bespeel ik ook deze Boston acl890n G.

    ik hoop dat ik je heb kunnen helpen,

    Mvg Klarnetçi Yildirim

  • Yildirim

    Beste Karda, ik denk dat ik je wel kan helpen wat betreft de G klarinet, welk merk of wat voor een G klarinet heb je gekocht als ik het vragen mag? ik hoop geen metalen maar een houten, of een kunstof met houtstof bedekte klarinet.

    Als je vragen of iets dergelyks hebt, wil ik je graag te hulp staan.

    groeten

    Klarnetçi Yildirim

  • adriano

    hey hebt u die g klarinnet nog mss ? en verkoop je die grtjs

  • kastrioti

    hoi beste mensen

    ik speel nu ook g klarinet

    heb eentje van hout en eentje van metaal

    maar ik zie niet zo een grote veerschiel met de bes klarinet

    vroeger speelde ik met een boehem maar ik denk twee jaar terug ben ik naar albersistem overgegaan.

    ik kan nog steeds boehem ook spelen maar ik vind albersistem beter qwa teknik alber is moeilijker.

    alt klarinet heb ik nooiet gespeeld.

    ik zelf speel balkan music dus in folks musik altklarinet word niet gebruikt

    groeten kastrioti

  • klarnetci yildirim

    hey adriano, was je bericht voor my of?