Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

altklrarinet en g-klarinet

  • Karda

    Ik ben een klarinetliefhebber en speel besklarinet, basklarinet en sinds kort altklarinet. Vorig jaar heb ik in Istanbus een Turkse G-klarinet op de kop getikt (albert systeem) Is hier iemand die meer weet van de Turkse G-klarinet? En zijn er ook altklarinetspelers?

    Leuk initiatief zo'n klari-prikbord.

  • Frank

    Hoi Karda,

    ik heb net pas dit klarinetprikbord ontdekt. Van een G-klarinet weet ik niks, maar speel wel zelf bas-, bes- en altklarinet.

    Alt speel ik niet zo vaak, maar vind ‘t wel leuk om te doen omdat ’t zo'n vreemd instrument is.

    Succes met spelen!!

    Groetjes,

    Frank.

  • Karda

    Het is zeker een apart instrument zo'n altklarinet. Bas en bes speel ik ook. Een g-klarinet wordt in de Turkse volksmuziek gebruikt. Hij is iets langer dan een besklarinet. Het mondstuk is iets smaller en je speelt het met een heel licht riet. (dikte 1) Het klinkt daardoor wat beweegelijker, zoals ook wel in de Kletzmer.

    Alles leuk, al heb ik wel vaak een probleem met kiezen ;-)

  • Frank

    Hoi Karda,

    speel je al die instrumenten ook in een groep/vereniging/band of wat dan ook??? Op die manier heb je er bijna een dagtaak aan!!! Maar er zijn ergere dingen om je tijd mee door te brengen ;-)

    Ik ben ook benieuwd welke merken je klarinetten zijn. Zelf wil ik ooit nog eens een contrabasklarinet aanschaffen, maar dat zal nog wel een hele tijd duren.

    Groetjes,

    Frank.

  • Karda

    Hoi Frank,

    Ik heb wel klassieke klarinettrio's gespeeld in een eigen groepje. We namen dan af en toe een les. Verder heb ik veel jazz-improvisatieworkshops gedaan.

    De laatste jaren ben ik aan het componeren. De stukken speel ik dan zelf in op de multitrack en ik maak ook gebruik van electronica. Een dagtaak zou ik er aan kunnen hebben als ik niet zou werken. Dat werken heeft wel tot gevolg dat ik minder speel dan ik zou willen ;-)

    Wat ik leuk vind o.a. is stukken maken voor meerdere klarinetten. Omdat ik zelf inspeel maak ik b.v. rare combi's zoals voor 6 basklarinetten.

    Mijn besklarinet is een Selmer series 9 dat met een bay mondstuk een heel mooi geluid geeft. Basklarinet is een Selmer, de alt is een evette en de turkse g-klarinet is een onbestemd merk en is van metaal.

    Aan de contrabasklarinet waag ik me maar niet, zeker nadat mijn vroegere leraar eens beschreef hoe het er uitziet als iemand met een basklarinetkoffer en een contrabasklarinetkoffer in zijn handen de trap probeert op te komen.

    Ik lonk nog wel eens naar een es-klarinet.

    Wat doe jij? Ik begreep uit een ander bericht dat je klarinetles geeft?

  • Frank

    Hoi Karda,

    Je verhaal klinkt erg goed!!!! Lekker om zo met muziek en de klarinet bezig te zijn.

    Ik ben in 1993 met klarinet afgestudeerd in Arnhem en heb daarna het diploma UM-basklarinet gehaald in Rotterdam bij Henri Bok.

    Na een aantal jaren lesgeven in Limburg en Brabant heb ik de afgelopen jaren in de IT-wereld rondgelopen. Sinds augustus 2002 ben ik gelukkig weer helemaal terug in de muziekwereld.

    Op m'n eindexamen basklarinet heb ik een stuk gespeeld van Chiel Meijering: “You can't keep a good man down”, voor 6 basklarinetten. Volgens m'n leraar was 't de eerste keer dat dit stuk met 6 bassen werd uitgevoerd i.p.v. 1 bas en de rest op tape. Grappig dus dat jij ook deze combi noemt. Ik ben best benieuwd hoe jouw stukken klinken.

    Improviseren is iets wat me geweldig lijkt, maar waar ik geen kaas van heb gegeten. Misschien moet ik ook maar eens zo'n workshops gaan volgen.

    Ik speel op een Buffet Crampon Festival besklarinet (heerlijk instrument dat ik net ‘n dikke maand heb. Daarvoor speelde ik op een RC), ook een Selmer basklarinet t/m lage C met een Charles Bay-mondstuk (lekkere klank), een Selmer-Bundy altklarinet (kunststof, maar best een goeie klarinet) en nog een F.E. Olds altklarinet (hout, waar ik zelf een dubbel octaafklep-systeem op heb gebouwd en ’t werkt nog ook!!! ;-)).

    En regelmatig speel ik ook esklarinet. Die moet ik dan wel ergens lenen. Speel je nog in ensembles of orkesten. Wat vind jij van klarinetchoirs?? Lopen er al allerlei groepen met jouw muziek rond??

    Groetjes en tot de volgende keer,

    Frank.

  • Karda

    Hoi Frank,

    Dit gaat op een email correspondentie lijken ;-)

    Ik mail wel even met het vervolg.

    Groeten,

    Karda

  • Beheerder Klarinet Pagina

    Hoi Karda en Frank,

    Het jammere van het feit dat jullie het via email laten verlopen is dat andere klarinetspelers deze informatie waarschijnlijk allemaal moeten missen. Ikzelf vond het gesprek wel interessant. Alhoewel ik maar een amateur ben die in een band speelt op bes-klarinet (Buffet Crampon RC, met een Zinner kristallen mondstuk) en in een harmonie, vond ik al die informatie leuk om te lezen.

    Hopelijk blijven jullie dan ook wat posten hier :D

    Gr.

    Tom

  • Karda

    Hoi Tom,

    Ik wilde niet het prikbord verstoffen met een persoonlijke correspondentie. Maar het is leuk dat je het interessant vindt om te lezen. Ik ben blij dat dit prikbord wat gaat lopen en zal nog eens een onderwerp aandragen.

    Overigens ben ik ook een amateur hoor. Echt mooi spelen kan ik niet, maar het aanrommelen met al die klarinetten, daar heb ik enorm veel plezier aan.

    Groeten,

    Anneke

  • Frank

    Heeeey Tom,

    altijd leuk om te horen dat persoonlijk geneuzel op prijs wordt gesteld. Ik vind dit prikbord zo'n goed idee dat ik zeker regelmatig wat ga schrijven.

    Groeten,

    Frank.